دسته‌بندی نشده

نرم کننده مو

نرم کننده مو

نرم کننده مو

 

نرم کننده مو یک محصول زیبایی مراقبت از مو است که برای بهبود حس، بافت، ظاهر و حالت پذیری مو استفاده می شود. هدف اصلی آن کاهش اصطکاک بین تار های مو است تا امکان برس زدن یا شانه کردن نرم ‌تر را فراهم کند، که در غیر این صورت ممکن است باعث آسیب به پوست سر شود. فواید مختلف دیگری مانند ترمیم مو، تقویت یا کاهش نوک دو شاخه در پی استفاده از نرم کننده ها وجود دارد .

 

نرم کننده مو یک محصول زیبایی است که با مرطوب کردن و تغذیه موها به بهبود بافت، ظاهر و حالت پذیری مو کمک می کند. تاریخچه نرم کننده مو به دوران باستان باز می گردد که مردم از مواد طبیعی مانند روغن های گیاهی، چربی های حیوانی و عصاره های گیاهی برای حالت دادن به موهای خود استفاده می کردند.

 

در دوران مدرن، نرم کننده های مو با ترکیبی از مواد مختلف مانند سورفکتانت های کاتیونی، نرم کننده ها، مرطوب کننده ها و ویتامین ها فرموله می شوند. این مواد با هم برای جبران رطوبت، صاف کردن کوتیکول مو، کاهش موخوره و افزایش درخشندگی کار می کنند.

 

فرآیند ساخت نرم کننده مو شامل مخلوط کردن و ترکیب مواد مختلف به نسبت های خاص برای ایجاد یک فرمول کرمی یا مایع است. این فرمول ها ممکن است بر اساس نوع مو (خشک، چرب، آسیب دیده و غیره) و نتایج دلخواه (هیدراتاسیون، حجم، ترمیم و غیره) سفارشی شوند.

 

 

به طور کلی، داستان پشت نرم کننده مو یکی از نوآوری ها و تکامل در صنعت زیبایی با تمرکز بر افزایش سلامت و زیبایی مو از طریق فرمولاسیون ها و تکنیک های پیشرفته است.

 

 

شیوه تاثیر گذاری

 

خارجی ترین لایه فولیکول مو کوتیکول نامیده می شود و عمدتاً از کراتین تشکیل شده است.این لایه غنی از گروه های سیستئین است که  PHاسیدی خفیف دارند. هنگامی که مو شسته می‌شود، این گروه‌ها می‌توانند پروتونه ‌زدایی کنند و به مو بار منفی بدهند .

 

مواد تشکیل دهنده نرم کننده، به خصوص گونه های آمونیوم چهارتایی با بار مثبت، مانند کلرید behentrimonium یا پلیمرهایی که به عنوان Polyquaternium-XX شناخته می شوند، که در آن XX یک عدد دلخواه است، می توانند از طریق فعل و انفعالات الکترواستاتیکی به مو متصل شوند. پس از اتصال این ترکیبات اثرات متعددی دارند. ستون فقرات هیدروکربنی طولانی آنها به روان کردن سطح هر فولیکول مو کمک می کند، احساس زبری را کاهش می دهد و به شانه کردن کمک می کند. پوشش سطحی گروه‌های کاتیونی به این معنی است که موها به صورت الکترواستاتیک از یکدیگر دفع می‌شوند که باعث کاهش کلوخه شدن می‌شود. این ترکیبات همچنین می توانند به عنوان عوامل ضد الکتریسیته ساکن عمل کنند که به کاهش موخوره کمک می کند.

 

 

 

انواع نرم کننده ها

 

نرم کننده ها

که به آنها حالت دهنده های عمیق یا ماسک مو نیز گفته می شود، سنگین و ضخیم هستند و دارای محتوای بالایی از سورفکتانت های کاتیونی هستند که می توانند به ساختار مو بچسبند و پوسته های سطح مو را به هم بچسبانند. این نوع نرم کننده برای بازگرداندن سطح رطوبت مو و کاهش شکستگی طراحی شده است. اینها معمولاً برای مدت طولانی تری (10 تا 30 دقیقه) روی موها اعمال می شوند.

 

نرم کننده های بدون شستشو

سورفکتانت‌های مختلفی دارند که فقط کمی مواد به مو اضافه می‌کنند تا از سنگینی مو یا ایجاد چربی جلوگیری کنند. آنها بر اساس زنجیره اسیدهای چرب غیر اشباع هستند که خمیده هستند، نه مستقیم. نرم کننده بدون شستشو به گونه ای طراحی شده است که به روشی مشابه روغن مو استفاده می شود و از گره خوردن موها جلوگیری می کند و آن را صاف نگه می دارد. استفاده از آن به ویژه در میان کسانی که موهای طبیعی مجعد یا گره خورده دارند رایج است.

 

نرم‌کننده‌های ترکیبی

رایج‌ ترین یا عمومی‌ترین نرم‌کننده‌های موجود در بازار هستند. نرم‌کننده‌های معمولی معمولاً مستقیماً پس از استفاده از شامپو استفاده می‌شوند و تولیدکنندگان معمولاً یک نرم‌کننده مشابه برای انواع مختلف شامپو برای این منظور تولید می‌کنند.

 

 

حالت دهنده ها

بر پایه پلیمرهای پلی الکترولیت کاتیونی، موها را به شکل دلخواه نگه می دارند. اینها عملکرد و ترکیبی شبیه به ژل های موی رقیق شده دارند.

 

نرم کننده های پاک کننده (2 in 1 )

دسته جدیدتری هستند که معمولاً بر اساس ترکیبی از سورفکتانت های آمفوتریک و کاتیونی هستند که می توانند به جای شامپو یا به عنوان پیش درمان قبل از شامپو برای موهای آسیب دیده یا بسیار مجعد استفاده شوند.

 

 

شیوه های عملکرد

 

انواع مختلفی از مواد نرم کننده مو وجود دارد که از نظر ترکیب و عملکرد متفاوت هستند:

 

اسیدی کننده ها

تنظیم کننده های اسیدیته هستند که pH نرم کننده را در حدود 3.5 حفظ می کنند. در تماس با محیط اسیدی، سطح تا حدی پوسته پوسته مو با تقویت پیوندهای هیدروژنی بین مولکول‌های کراتین سفت می‌شود.

عوامل ضد الکتریسیته ساکن که به مو متصل می شوند و استاتیک را کاهش می دهند، می توانند شامل پلیمرهای کاتیونی مانند پلی کواترنیوم-10 و گوار هیدروکسی پروپیل تریمونیوم کلراید باشند.

 

گره زداها

PH سطح مو را به عنوان اسیدی کننده تغییر می دهند یا آن را با پلیمرها به عنوان براق کننده می پوشانند.

براق کننده ها مواد شیمیایی منعکس کننده نور هستند که به سطح مو می چسبند و معمولاً پلیمرها هستند، معمولاً سیلیکون (مانند دایمتیکون یا سیکلوپنتاسیلوکسان) یا روان کننده هایی مانند الکل های چرب، پانتنول، دایمتیکون و غیره.

 

مرطوب ‌کننده‌ها

که نقش آن‌ها حفظ رطوبت در مو است، معمولاً حاوی نسبت‌های بالایی از مرطوب کننده‌ها هستند. این روغن‌ها را می‌توان توسط روغن‌های طبیعی مانند روغن Prunus Amygdalus Dulcis (بادام شیرین) نیز تهیه کرد.

روغن ها (EFA – اسیدهای چرب ضروری) می توانند به موهای خشک / متخلخل کمک کنند تا نرم و انعطاف پذیرتر شوند. پوست سر یک روغن طبیعی به نام سبوم تولید می کند. EFA ها نزدیک ترین چیز به سبوم طبیعی هستند (سبوم حاوی EFA است).

 

نگهدارنده ها

از محصول در برابر فساد توسط میکروارگانیسم ها در طول عمر مفید محصول محافظت می کنند.

بازسازی‌کننده‌ها

که معمولاً حاوی پروتئین هیدرولیز شده هستند، ظاهراً به مو نفوذ کرده و ساختار آن را از طریق اتصال عرضی پلیمری تقویت می‌کنند.

 

 

جداکننده ها

عملکرد را در آب سخت بهبود می بخشند

 

 

ضد آفتاب

در برابر تخریب پروتئین و از دست دادن رنگ محافظت می کند. در حال حاضر، Benzophenone-4 و Ethylhexyl Methoxycinnamate دو ضد آفتابی هستند که بیشتر در محصولات مو استفاده می شوند. سینامیدوپیل تریمونیوم کلراید و تعدادی دیگر به میزان بسیار کمتری استفاده می شود. ضدآفتاب‌های رایجی که روی پوست استفاده می‌شود، به دلیل اثرات بافت و وزن، به ندرت برای محصولات مو استفاده می‌شوند.

 

سورفکتانت ها

تقریباً 97 درصد موها از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده است. سطح کراتین حاوی اسیدهای آمینه با بار منفی است. بنابراین نرم کننده های مو معمولا حاوی سورفکتانت های کاتیونی هستند که به طور کامل شسته نمی شوند، زیرا انتهای آبدوست آنها به شدت به کراتین متصل می شود. سپس انتهای آبگریز مولکول های سورفکتانت به عنوان سطح موی جدید عمل می کنند. به عنوان مثال بهنتریمونیوم کلرید و تریمونیم کلرید هستند.

 

 

محافظ‌های حرارتی

معمولاً پلیمرهای جاذب حرارت، مو را در برابر گرمای بیش از حد ناشی از سشوار کردن، اتوهای فر و صاف کننده، غلتک‌های داغ و غیره محافظت می‌کنند.

 

 

شکل های نرم کننده

 

نرم‌کننده‌ها در طیف گسترده‌ای از اشکال، از جمله مایعات چسبناک، ژل‌ها و کرم‌ها، و همچنین لوسیون‌ها و اسپری‌ها در دسترس هستند

 

طریقه استفاده

 

نرم کننده مو معمولاً بعد از شستن مو با شامپو استفاده می شود. روی موها اعمال می شود و ممکن است مدت کوتاهی بعد از اعمال آبکشی شود ، نرم‌کننده‌های مو معمولاً پس از شامپو کردن روی موهای مرطوب استفاده می‌شوند، برای چند دقیقه باقی می‌مانند و سپس آبکشی می‌شوند. برخی از نرم‌کننده‌ها همچنین می‌توانند به عنوان درمان ترک برای تغذیه و محافظت بیشتر استفاده شوند.

 

 

تاثیرات نرم کننده ها روی مو :

 

رطوبت و آبرسانی:

نرم کننده های مو به آبرسانی و رطوبت رسانی به مو کمک می کنند، به خصوص اگر موها خشک یا آسیب دیده باشند. این می تواند سلامت کلی و ظاهر مو را با بازگرداندن رطوبت و جلوگیری از شکستگی بهبود بخشد.

 

 

گره‌گشایی و صاف‌کننده :

نرم‌کننده‌ها حاوی موادی هستند که به صاف کردن کوتیکول مو کمک می‌کنند، گره‌گشایی آن را آسان‌تر می‌کنند و موخوره و استاتیک را کاهش می‌دهند. این امر منجر به داشتن موهایی نرم تر، صاف تر و قابل کنترل تر می شود.

 

محافظت:

نرم کننده های مو می توانند یک سد محافظ روی ساقه مو ایجاد کنند و از آن در برابر عوامل محیطی مانند حالت دادن به گرما، اشعه ماوراء بنفش و آلودگی محافظت کنند. این به جلوگیری از آسیب و حفظ سلامت مو کمک می کند.

 

بهبود درخشندگی:

درمان های حالت دهنده می توانند درخشندگی و درخشندگی طبیعی مو را افزایش داده و ظاهری درخشان و سالم به آن ببخشند.

 

استحکام و قابلیت ارتجاعی:

با تغذیه و تقویت تارهای مو، نرم کننده ها می توانند به بهبود استحکام و قابلیت ارتجاعی کلی مو کمک کنند و خطر شکستگی و شکافتگی انتهای مو را کاهش دهند.

 

ترمیم:

برخی از نرم کننده ها با موادی ساخته شده اند که به ترمیم و ترمیم موهای آسیب دیده مانند پروتئین ها، ویتامین ها و روغن های طبیعی کمک می کنند. این مواد می توانند به ترمیم و تقویت مو از درون کمک کنند.

 

به طور کلی، استفاده منظم از نرم کننده مو می تواند به حفظ سلامت، استحکام و زیبایی موهای شما کمک کند و مدیریت و حالت دهی آن را آسان تر کند و در عین حال از آسیب دیدگی مو جلوگیری کرده و به سلامت کلی مو کمک کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *